دانشجویان برق قدرت سراج

بلاگ بابا برقی ها و خانم برقی ها

دانشجویان برق قدرت سراج

بلاگ بابا برقی ها و خانم برقی ها

رگولاتور

رگولاتور

نوشته شده توسط Dj-Hamed.J مهندس برق قدرت دانشگاه سراج


رگولاتور چه قطعه ایست !

رگولاتور قطعه ایست 3 پایه که برای ثابت نگه داشتن ولتاژ تغذیه یک مدار به کار می رود ، در بیشتر مدارات الکترونیکی نیاز به یک ولتاژ ثابت و بدون تغییر برای تغذیه مدارات داریم که به طور مثال اگر ولتاژ منبع از 10 ولت به 11 ولت تغییر پیدا کردن خروجی ما ثابت باشد و هیچ گونه تغییری نداشته باشد . 

شکل رگولاتور چگونه است 

رگولاتور ها بیشتر به صورت 3 پایه در قالبی شبیه به ترانزیستورهای دارلینگتون در بازار موجوداند که یکی از پایه های آن که پایه وسطی میباشد پایه مشترک ، پایه سمت چپ ورودی و پایه سمت راست نیز پایه خروجی می باشد که در شکل زیر نمایان است . 

انواع رگولاتور 

رگولاتور ها با ولتاژ های مختلفی در بازار موجوداند که ولتاژ کاری آنها با نام آنها قابل تشخیص می باشد ، به صورتی که دو رقم اول رگولاتور ها با 78 شروع می شود و دو رقم بعدی ولتاژ خروجی رگولاتور می باشد مثلا اگر نام رگولاتور 7805 باشد رگولاتور از نوع 5 ولتی است و با اعمال ولتاژ 5 تا 10 ولت به ورودی آن در خروجی همان ولتاژ 5 ولت ثابت شده را خواهیم داشت .

نکته مهم 

در صورت استفاده دائمی از رگولاتورها در مدارات حتما باید به آنها گرماگیر آلمینیومی متصل کنیم چون خیلی داغ می کنند و امکان معیوب شدن آنها بسیار بالاست .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد